۱۳۸۶ دی ۲۰, پنجشنبه

اعتراض انجمن حامیان حقوق بشر اصفهان نسبت به ادامه بازداشت دانشجویان

طی چند ماه اخیر شاهد بازداشت تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌ها بوده‌ایم. احضار گسترده‌ دانشجویان به کمیته‌های انضباطی، تعلیق و تعطیلی نهادهای دانشجویی، ستاره‌دار کردن دانشجویان برای ممانعت از ادامه‌ تحصیل، اخراج اساتید مطرح، طرح سهمیه‌بندی جنسیتی و … از جمله اقدامهای صورت گرفته در ماه‌های اخیر است.
ممانعت از آزادی دانشجویان تبرئه شده (احمد قصابان، مجید توکلی و احسان منصوری علی رغم پرداخت وثیقه)، بازداشت و زندانی شدن تعدادی قریب به ۳۰ نفر از دانشجویان دانشگاه‌های تهران که از یازدهم آذرماه سال جاری تاکنون در بازداشت به سر می‌برند و ممانعت از تماس عده‌ای از این دانشجویان با خانواده‌ها و نبود دسترسی به وکیل مدافع، اعتصاب غذای دانشجویان دانشگاه اصفهان در اعتراض به فشارهای وارد بر آنها، خود نشان از وضعیت خاص و بحرانی فضای دانشگاهی کشور دارد.
این در حالی است که مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر و قانون اساسی جمهوری اسلامی آزادی بیان و عقیده، حق اعتصاب، حق داشتن وکیل مدافع و … را از حقوق مسلم هر انسان می‌داند و از آنجا که به تعابیر مختلف دانشگاه و دانشجو باید چشمان بینا و منتقد جامعه باشند، این وضعیت بسیار بحث برانگیز و شبهه‌افکن است.
hrwaiiran@gmail.com

انجمن حامیان حقوق بشر اصفهان، با توجه به شرایط منطقه‌ای و مشکلات اساسی کشور در مسائل مختلف اجتماعی و اقتصادی و نیاز کشور به آرامش، خواستار احترام به حقوق دانشگاه و دانشجویان بر طبق مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر و قانون اساسی کشور است.