۱۳۸۶ دی ۲۲, شنبه

لایحه «امر به معروف» در دولت؛ تبدیل ستاد به وزارتخانه؟!

رادیو فردا : لایحه امر به معروف و نهی از منکر از سوی محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی امضاء شده و قرار است که برای تصویب به مجلس شورای اسلامی فرستاده شود.
روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت، که در شماره روز پنج شنبه این خبر را منتشر کرده درباره اینکه آیا این لایحه برای تاسیس وزارتخانه امر به معروف و نهی از منکر است یا سازمانی با امکانات گسترده تر، توضیحی نداده است.
این روزنامه در عین حال نوشته است: «لایحه امر به معروف و نهی از منکر با سه محور نظارت مردم بر مردم، نظارت مردم بر دولت و نظارت دولت بر مردم به امضای رییس جمهوری رسید و در یک ماه آینده برای تصویب نهایی به مجلس ارسال می شود.»
بحث گسترش دایره امر به معروف و نهی از منکر در ایران که از سوی کارشناسان به مفهوم ایجاد محدودیت های بیشتر اجتماعی ارزیابی شده است در ماه های اخیر واکنش هایی برانگیخته است.
احمد زرگر، دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر با اعلام خبر امضای لایحه توسط رییس جمهوری اسلامی، از تمایل رهبر ایران به گسترش فعالیت های امر به معروف اشاره کرده و از قول وی گفت: «اگر این مساله صد سال هم طول بکشد باید شرایطی بوجود آید که مردم این فریضه را مانند نماز واجب بدانند.»
در حال حاضر فعالیت های مربوط به این مقوله در چارچوب ستاد امر به معروف و نهی از منکر انجام می شود ولی برخی از چهره های محافظه کار خواستار تبدیل این ستاد به یک وزارتخانه شده اند.
ارگان مطبوعاتی دولت در بخش دیگری از خبرش از قول آقای زرگر از تشکیل شورای عالی امر به معروف و نهی از منکر در کشور خبر داد.
وی گفته است: این شورا با «حضور نماینده رهبر جمهوری اسلامی، نماینده سران سه قوه، نمایندگان حوزه علمیه قم، وزارت ارشاد و صدا وسیما تشکیل می شود.»
سه روز پیش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از احمد جنتی ، دبیر شورای نگهبان از تهیه لایحه تشکیل وزارت امر به معروف و نهی از منکر خبر داده بود.
آقای جنتی گفته که این لایحه تهیه شده، اما «پس از رفع برخی اشکالات جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد.» قبل از این جواد صادق زاده، از معاونان ادارات ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، از موافقت دولت محمود احمدی نژاد با تاسیس «وزارت امر به معروف و نهی از منکر» خبر داده بود.
وی روز چهارشنبه، ۱۶ آبان، با اشاره به اینکه لایحه تاسیس وزارت امر به معرف و نهی از منکر از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است، از مجلس شورای اسلامی نیز خواست که با لایحه تاسیس وزارتخانه «امر به معروف» موافقت کند. آقای صادق زاده در اولین همایش امر به معروف و نهی از منکر ادارات و کارخانجات استان مرکزی گفته بود: «هرکسی که امر به معروف و نهی منکر کند، نماینده خدا بر روی زمین است.»
مقامات دولتی هنوز جزئیات بیشتری از لایحه امر به معروف و نهی از منکر اعلام نکرده اند.
مخالفان دیروز، موافقان امروز
احمد زرگر، دبیر ستاد احیای امر به معروف چهار سال قبل از جمله مخالفان تشکیل وزارت امر به معروف بود و خواستار ان شده بود که در این زمینه یک سازمان مستقل تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی و یا نماینده وی تشکیل شود.
وقتی طرح تاسیس «وزارتخانه امر به معروف و نهی از منکر» در سال ۸۲ مطرح شد، دبیر ستاد امر به معروف گفت:«اگر ستاد احیاء به وزارتخانه تبدیل شود، نمی تواند کارهای قوی مورد نظر خود را انجام دهد.»
در سال های ۸۳ و ۸۴ نیز بحث تقویت ستادهای امر به معروف از سوی مقام های دولتی مطرح و دستورهایی در این خصوص صادر شد.
روز سه شنبه، ۱۳ دی ماه سال ۸۴، آیت الله نوری همدانی از مراجع حکومتی مستقر در قم، در دیدار با گروهی از مسئولان ستاد امر به معروف و نهی از منکر سپاه پاسداران، پیشنهاد «تأسیس وزارتخانه امر به معروف و نهی از منکر» را داد.
آقای نوری همدانی در همان جلسه خطاب به شورای امر به معروف سپاه گفت:« بنده در آغاز انقلاب به امام خمینی پیشنهاد تأسیس وزارتخانه امر به معروف و نهی از منکر را دادم تا این وزارتخانه با قدرت هر مقامی را که دچار انحراف و لغزش شد به پای میز پاسخگویی بکشاند.»
رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی نیز در دیداری با اعضای ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر خواسته بود که با تخصیص « بودجه، تشکیلات و امکانات» به ستادهای امر به معروف، این ستادها به یکی از « اجزاء حاکمیت اسلامی» تبدیل شوند.
وی در عین حال تاکید کرده بود که ایجاد نهاد مذکور برای آنکه از امکانات و پشتوانه کافی برخوردار باشد« باید توسط قانون مصوب مجلس مطرح شود و شکل قانون به خود بگیرد.»
روز ۱۷ مرداد سال ۸۵، جمال کریمی راد، وزیر وقت داگستری دولت آقای احمدی نژاد از تهیه لایحه تشکیل وزارت امر به معروف و نهی از منکر داد و گفته بود:«ستاد احیای امر به معروف و وزارت دادگستری به دنبال تهیه لایحه تاسیس وزارت امر به معروف هستند و این لایحه به زودی ارائه می شود.»
کمتر از دو هفته پس از آن ، معاون اجرایی رییس جمهوری اسلامی ، طی بخشنامه ای به کلیه وزارتخانه ها، سازمان های مستقل و وابسته به مؤسسات دولتی، دستور گسترش همه جانبه امر به معروف و نهی از منکر را صادر کرد.
بخشنامه ای که به گفته ناظران، هدف از ابلاغ دو سال پیش آن از سوی دولت ایجاد مقدمات تشکیل وزارت امر به معروف از سوی دولت ارزیابی کردند.
در عین حال اظهارات برخی از چهره های ذی نفوذ در حکومت ایران حاکی است که آنان بیشتر مایل به ایجاد سازمان امر به معروفی تحت نظر ولی فقیه هستند.
به گفته ناظران، آیت الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان یکی از حامیان تشکیل چنین سازمانی تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی و به شکل انتصابی است
hrwaiiran@gmail.com