۱۳۸۶ دی ۲۵, سه‌شنبه

بار دیگر جوسازی نیروهای حامی دولت علیه قوه قضاییه و اساتید مستقل دانشگاه آغاز شد


خبرنامه امیرکبیر: پس از صدور رای دادگاه مبنی بر انفصال از خدمت رئیس متخلف دانشگاه یزد بار دیگر جوسازی نیروهای حامی دولت بر علیه اساتید مستقل و قوه قضاییه از سر گرفته شد.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر پس از سرپیچی رئیس دانشگاه یزد از اجرای حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر بازگشت یکی از اساتید اخراجی دانشگاه یزد به کرسی استادی این دانشگاه، دادگاه حکم انفصال از خدمت برای این مدیر متخلف صادر کرد.
م.الف، استاد دانشگاه وعضو هیئت علمی دانشگاه یزد، در سال ۷۳ با جوسازی بسیج شهرستان تفت به اتهام مسائل اخلاقی، بازداشت و با حکم رئیس وقت دادگستری این شهرستان به ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد. حکم اخراج این استاد دانشگاه در سال ۸۳ مورد تایید مسئولین دانشگاه قرار گرفت.
اما پس از گذشت چند سال و شکایت این استاد دانشگاه به دیوان عدالت اداری، دیوان حکم به بازگشت او به کرسی تدریس داد. این حکم، با اعتراض جوسازی مجدد بسیجیان دانشگاه یزد مواجه شد و نیروهای حامی دولت فشار زیادی جهت عدم اجرای این حکم قضایی به مسئولین دانشگاه یزد وارد کردند.
متعاقب این جوسازی ها رییس انتصابی دانشگاه یزد مانع از بازگشت این استاد به دانشگاه شد که این تصمیم، از سوی وزیر علوم نیز مورد تأیید قرار گرفت. با این حال، استاد اخراجی با توسل به دادگاه شعبه ۱۰۷ جزایی استان یزد، از قاضی پرونده درخواست صدور رای محکومیت برای رییس متخلف دانشگاه یزد را نمود که این دادگاه در تاریخ ۲۶ آذرماه امسال دکتر میبدی، رئیس دانشگاه یزد، را به انفصال موقت از خدمات دولتی، به مدت یکسال محکوم کرده است.
بسیج، جامعه اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی بسیجیان دانشگاه در بیانیه ای نسبت به حکم دستگاه قضایی به شدت اعتراض کرده و به این بهانه به قوه قضاییه حمله کردند. در این بیانیه آمده است: «باز هم برگ زرین دیگری به کارنامه قوه قضائیه افزوده شد و این بار قرعه به نام ریاست متعهد دانشگاه یزد خورده شد، وی را به جرم مخالفت با ورود یک استادنما با سوء سابقه اخلاقی، به ساحت مقدس دانشگاه و بدنه هیئت علمی محکوم نمود. امروز شاهد این واقعه اسفبار هستیم که دادگاه عمومی جزایی یزد در یک اقدام سوال برانگیز به جای برخورد با این فرد استادنما، ریاست دانشگاه را محکوم نمود و به اعتراض خیل گسترده دانشجویان و اساتید ارزشی وقعی ننهاده است. قوه قضائیه و دادگستری یزد چه جوابی برای این حکم ناعادلانه دارد؟ بد نیست مسئولین محترم این دستگاه صحبت امام را با عملکرد «م.الف» مقایسه کنند و از صدور حکم صادره شرم کنند. ما تشکل‌های دانشجویی به نمایندگی از خیل گسترده دانشجویان دانشگاه یزد اعتراض شدید خود را با این اقدام سوال برانگیز و رأی صادره اعلام می‌نماییم و با قاطعیت اعلام می‌کنیم در صورتی که رأی صادره مورد تجدید نظر واقع نشود شاهد اقدامات جدی ما خواهید بود».
این در حالی است در بهار سال جاری معاون حراست دانشگاه کرمانشاه با سوء استفاده از پرونده آموزشی یکی از دختران دانشجوی این دانشگاه به وی تجاوز کرده بود. این اقدام معاون حراست دانشگاه هیچ گونه واکنشی در بین نیروهای حامی دولت در پی نداشت و حتی اعضای انجمن اسلامی این دانشگاه که به این مسئله اعتراض کرده بودند به کمیته انضباطی احضار شدند. یکی از اعضای دفتر تحکیم که به اطلاع رسانی در این زمینه پرداخته بود به همراه مدیرعامل خبرگزاری ایلنا که این خبر را منتشر کرده بود به دادگاه احضار شدند.
hrwaiiran@gmail.com