۱۳۸۶ دی ۱۵, شنبه

فدراسیون جهانی حقوق بشر اعدامهای اخیر در ایران را محکوم کرد

فدراسیون جهانی حقوق بشر و اتحادیه دفاع از حقوق بشر ایران شدیدا اعدام ۱۳ نفر ، مخصوصا اعدام راحله زمانی را که مادر دو کودک خردسال بود، در جمهوری اسلامی ایران محکوم می کند.
در روز ۲ ژانویه ۲۰۰۸ ، ۱۳ نفر در جمهوری اسلامی ایران به دار آویخته شدند که در میان آنها خانم راحله زمانی، مادر دو کودک خردسال به جرم مرگ همسرش در یک نزاع خانوادگی محاکمه شده بود، به دار آویخته شد. خانم زمانی در یک اعدام دسته جمعی در کنار هفت مردی که همگی متهم به قتل بودند،در زندان اوین در تهران به دار آویخته شد .در حالی که در شهر قم نیز سه مرد به جرم فروش مواد مخدر و دو نفر دیگر در شهر زاهدان به دار آویخته شدند.
فدراسیون جهانی حقوق بشر و اتحادیه دفاع از حقوق بشر در ایران بیان می کند در حالیکه کنفدراسیون حقوق بشر سازمان ملل مکررا اصرار دارد همه کشور هایی که هنوز از مجازات اعدام حمایت می کنند از مجازات اعدام زنان باردار و مادرانی کودکان نو پا و وابسته به آنها دارند، خودداری کنند، ایران همچنان بر این مسئله باقی است . بعلاوه ، این دو اتحادیه در مورد باقی ماندن نگرانی عمیق خود در مورد قوانین تبعیض آمیزی که موجب تشدید خشونت شد هشدار دادند.
از ژانویه سال ۲۰۰۷، بیش از ۳۱۰ نفر اعدام شده اند، که این آمار نشان دهند افزایش اعدام ها نسبت به سال قبل است. و این در حالیست که جامعه بین الملل با توجه به پذیرش مجمع عمومی سازمان ملل در ۸ دسامبر ۲۰۰۷ فراخوانی برا عدم استفاده از مجازاتمرگ داد و همه کشور ها سعی در کاهش این نوع مجازات دارند ، جمهوری اسلامی ایران اعدامها را افزایش داده است و به محکومیت اعدام در موارد دادگاهی ادامه می دهد .
این دو اتحادیه قویا از ایران می خواهند که محکومیت های اعدام را نقض کند و دیگر از مجازات مرگ استفاده نکند.همچنین این دو اتحادیه از مسئولین ایرانی می خواهند که با اصلاح قوانین تبعیض آمیز گذشته، قوانینی وضع کنند که با قوانین حقوق بشر بین الملل در مورد زنان همسو باشد .