۱۳۸۶ دی ۱۵, شنبه

اعتراض سازمان عفو بین الملل به بازداشت ۵۰ نفر در خوزستان


سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای اعلام کرد که روز جمعه هفته گذشته، دست کم ۵۰ تن در جریان یک مجلس ترحیم در شهر اهواز بازداشت شده اند.
در این بیانیه آمده است که بازداشت شدگان، از اعراب خوزستان هستند و در جریان حمله «نیروی مقاومت بسیج و پلیس» به مجلس ترحیم شخصی به نام «مهدی حیدری» بازداشت شده اند.
در این بیانیه آمده است: «عفو بین الملل نام ۵۳ تن را دریافت کرده که گفته می شود همگی در این مجلس ترحیم بازداشت شده اند. سازمان [عفو بین الملل] به اطلاعاتی دست یافته که نشان می دهد خانواده های بازداشت شدگان هیچ اطلاعی از وضعیت نزدیکان خود ندارند و مشخص نیست که این افراد در کجا نگهداری می شوند.»
به گفته سازمان عفو بین الملل، بازداشت شدگان در مسجد حمزه شهر اهواز، برای یادبود «مهدی حیدری» جمع شده بودند که گفته می شود به دست نیروهای امنیتی، کشته شده است.
عفو بین الملل همچنین در گزارش خود آورده است: «مهدی حیدری، که وابستگی های سیاسی او بر این سازمان نامعلوم است، از مدت ها پیش مورد تعقیب بوده و در خفا زندگی می کرده است».
بر اساس گزارش عفو بین الملل، «مهدی حیدری در دیدار کوتاه از خانه اش، با محاصره نیروهای وزارت اطلاعات مواجه می شود و به ضرب گلوله از پای در می آید».
از سوی دیگر سایت اینترنتی «الاحواز»، که دیدگاه های «جنبش آزادیبخش اهواز» را، که یک گروه جدایی طلب عرب در استان خوزستان ایران است، بازتاب می دهد، گزارش کرده است که مهدی حیدری به دست بستگان خود به قتل رسیده است.
به نوشته این سایت، تعدادی از بستگان خانوادگی مهدی حیدری، که در برخی از مناصب دولتی و امنیتی حضور دارند، با آگاهی از عقاید و گرایش های سیاسی او، وی را به قتل رسانده اند.
همچنین سازمان مدافع حقوق بشر عفو بین الملل نوشته است که برخی گروه ها در اهواز، شمار افراد بازداشت شده را بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر ذکر کرده اند، اما عفو بین الملل از تایید این تعداد خودداری کرده است.
برخی خانواده های بازداشت شدگان به عفو بین الملل گفته اند که بیم دارند زندانیان تحت شکنجه قرار گیرند یا به طور غیرقانونی با آنها رفتار شود.
عفو بین الملل می گوید که اسامی شماری از کسانی را که در محل مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند را به دست آورده است.
بر اساس این گزارش، مأموران امنیتی به سوی شرکت کنندگان شلیک کرده اند که بر اثر آن چند نفر مجروح شده اند؛ از جمله جوانی ۱۸ ساله به نام امیر حیدری که گلوله ای به پایش اصابت کرده است.
این نخستین بار نیست که گزارش هایی از درگیری های مقام های امنیتی جمهوری اسلامی ایران با اقلیت عرب استان خوزستان منتشر می شود.
در آوریل سال ۲۰۰۵، پس از انتشار نامه ای «جعلی» که در آن گفته شده بود، حکومت ایران در صدد است عرب های استان خوزستان را پراکنده کند یا آنها را وادارد از هویت عرب خود دست بردارند، تظاهرات وسیعی در این استان برگزار شد.
از آن زمان، وقوغ سلسله انفجارهای در سطح شهر اهواز، تنش را در این منطقه همواره در سطح بالایی نگاه داشته است. در اکتبر و ژوئن سال ۲۰۰۵ چند بمب در شهر اهواز منفجر شد که به کشته شدن ۱۴ تن انجامید. پس از آن در سپتامبر و اکتبر ۲۰۰۵ انفجارهایی در تأسیسات نفتی این شهر روی داد.
پس از انفجار بمبی در ۲۴ ژانویه ۲۰۰۶، که به کشته شدن ۶ تن منجر شد، موجی از بازداشت ها روی داده و تاکنون ۱۵ نفر، به اتهام آنچه «نقش داشتن در بمب گذاری ها» اعلام شده اعدام شده اند.