۱۳۸۶ آبان ۲۶, شنبه

گفتگوی یک معلم با شما


اين روزها دستگاه حاكميت ميكوشد تا با صدور احكام سنگين براي فعالين در صحنه هاي مختلف اجتماعي به خيال خود , جنبش هاي شكل گرفته و التهابات ناشي از عدم پاسخگويي مسئولين به خواسته هاي اساسي و برحق اقشار مختلف را دچار ركود و درواقع مجبور به عقب نشيني كند . بر همه ما روشن است كه صدور احكام ناعادلانه اي كه اين روزها براي فعالين زنان , دانشجويي , معلمان و كارگران و ... مقرر ميگردد , تنها و تنها براي محقق ساختن روياي شوم زورمندان و قلدرمآبان و اقتدارگرايان مبني بر بي اثر ساختن فعاليتها وپيگيريهاي روزافزون قشر فرهيخته و آگاه جامعه است كه هر روز با وجود فشار ها و حدوديت هاي موجود و عليرغم زندان و دادگاههاي پي در پي با پشت گرمي به نيروي همبستگي و پتانسيل ناشي از آن راه طولاني اعتراض و عدم سكوت را ميپيمايد . و هر روز اين مدعا را براي همگان به اثبات ميرساند كه برخوردهاي سخيف عده اي زورمدار نه تنها باعث عقب نشيني و نااميدي و ياس ما نخواهد شد , بلكه گرماي اميد بخش زندگي و رويش دوباره جوانه هاي آگاهي و شرافت را نويد ميدهد .
نگاهي كوتاه به پروسه اي كه دانشجويان و زنان در اين مدت و يا حتي در اين ماه طي كردند ميتواند الگو و سرمشق مناسبي باشد براي اينكه روزهاي همصدايي و يكدلي هايمان را استمرار ببخشيم, با ايمان به نيرويي كه همبستگي با سايرين ميتواند ايجاد كند به ادامه راه پرداخته و به گامهايمان سرعت ببخشيم.
شايد بي مناسبت نباشد كه به نمونه هايي از اين حركتها و اعتراضات اشاره اي داشته باشيم . از كساني كه به دليل داشتن افكار نو مورد عتاب و بازخواست قرار گرفتند و در اين راه صدمات زيادي را نيز متحمل شدنداما هرگز راه تسليم و سازش و يا بي عملي و رخوت را در پيش نگرفتند و همگان به خوبي خاطره اين دوران و كساني كه آن را ساختند , به روشني به خاطر خواهند سپرد.
- ادامه تجمعات اعتراضي دانشجويان: اميرکبير، شاهرود، اصفهان، سيستان و بلوچستان
- تعطيلي کلاس هاي دانشکده رياضي و اعتراض به بازداشت معصومه منصوري
- در ديدار اعضاي دفتر تحکيم وحدت و سازمان ادوار تحکيم با خانواده علي عزيزي بر اعتراض هاي عملي نسبت به‌بازداشتهاي اخير تاکيد شد
- چهارمين تجمع ترم جاري در دانشگاه شاهرود: اعتراض به برخوردهاي گسترده و بازداشت دانشجويان
- اعتراض دانشجويان دانشگاه اصفهان به احکام صادره براي دانشجويان اميرکبير و عدنان حسن پور
- برگزاري مراسم پاسداشت زندانيان سياسي و دانشجويي توسط انجمن اسلامي سيستان و بلوچستان
- در مراسم سخنراني «محمود احمدي نژاد» در دانشگاه علم و صنعت كه قرار بود طي آن رييس جمهور با اساتيد، مسئولان و دانشجويان اين دانشگاه ديدار كند، از حضور دانشجويان علم و صنعت ممانعت به عمل آمد.
- .........
معلمين كه فقط به دليل بيان خواسته هاشون هر روز به دادگاه احضار ميشوند و در معرض احكام ناعادلانه تبعيد و اخراج و .... قرار ميگيرند كه جاي خود دارند..
اينكه جنبش دانشجويي و ساير حركتها در كشورمان با شتاب بي سابقه اي در حال رشد و شكوفايي است و در اين راستا هم دستاوردهاي چشم گيري داشته است يك حقيقت غير قابل انكار و ترديد ناپذير است , دقيقا به همين دليل خواب بي اثر كردن اين حركتها و يا مايوس ساختن اين اقشار يك خواب پريشان و غير قابل تعبير است , روند طي شده بخصوص در ماههاي اخير به روشني نشان ميدهد كه طلب كردن حقوق قانوني و احترام به منزلت و جايگاه واقعي كه اين اقشار در پي آن هستند يك آرمان دست يافتني است كه براي رسيدن به آن تنها بايد هزينه راقبول كرد . اما سوال اينجاست كه سمت و سوي اين حركتها چيست و در نهايت راه به كجا خواهد برد ؟ مقصد و انتها كجاست و رسيدن به اهداف نهايي از چه راههايي محقق خواهد گرديد ؟
بدون شك امروز بايد كلمات جديد را جايگزين كرد چراكه امروز ستاره ها در اوين ميدرخشند , مهرورزي و عدالت با تبعيد و اخراج و دادگاه و محدوديت معنا ميدهد , دانشگاه بازداشت ميشود و انفصال و كوچ اجباري در هر صورت بر پيكر جامعه فرهنگي مي نشيند . امروز به جاي آموزش و تربيت صحيح و درست , بر ضعف ها و كاستي ها سرپوش گذاشته ميشود تا افكار منحرف گردند و اين گناه خود را در اتهاماتي مانند اخلال در نظم عمومي , نشراكاذيب , تحريك به اعتصاب وتجمع !!! به كساني كه خود دردكشيده و زخم خورده هستند , خود را مخفي ميكند .
با اين وجود اگر چه كساني سعي در بستن چشم ها دارند اما ما نگاه كردن و درست ديدن را فراموش نخواهيم كرد. اگر چه ميخواهند كه ما معيشت و منزلت واقعي مان را از ياد ببريم اما ما جوانه هاي نو انديشي را در اذهان خواهيم كاشت . و اگر چه هزار زخم برداشته و به هر نوع تحت فشار و تهديد و تهمت قرار بگيريم باز هم از اين وظيفه خطير كه به حكم انسانيت و شرافت بردوش ماست , دست نخواهيم كشيد .
اريك باتِر وورت در همين باره جمله مشابهي داشته و ميگويد : هرچه موانع جدي تر و سخت تر باشد, لذت تلاش و پيروزي بيشتر است.
پس به تبعيت از اين قانون , ما فرهنگيان هم در كنار فرزندان دانشجويمان , در كنار زنان و كارگران و همدوش همكارانمان , دست در دست هم روزهاي تاريك و سرد اين زمستان بگير وببند و فشار را با آفتاب گرم اتحاد و همبستگي مان به روز روشن دستيابي به اهداف مشترك و برحقمان تبديل خواهيم كرد