۱۳۸۶ آبان ۲۴, پنجشنبه

انتقال دو زندانی کرد

بنا برگزارشات رسيده آقاي محمد کريم زارعي و محمد مرادي دو تن از متهمين به ترور يکي از فرماندهان سپاه پاسداران ناصر بيگدلي از زندان مرکزي سنندج به زندان هاي طبس و مسجد سليمان تبعيد شدند .
در پي ترور يکي از فرماندهان سپاه پاسداران به نام ناصر بيگدلي ( ثارالله سنندج) 4 تن از شهروندان کرد به نام هاي محمد کريم زارعي ، محمد مرادي ، نادر محمدي و تيمور محمدي در 27/11/85 بازداشت شدند ، در تحقيقات اوليه دو تن از بازداشت شدگان آقايان زارعي و مرادي با قيد ضمانت 50 ميليون توماني آزاد شدند و در تير ماه 86 مجددا بازداشت شدند و توسط شعبه 2 دادگاه انقلاب به رياست حسن بابايي در تاريخ 14/6/86 آقايان نادر محمدي و تيمور محمدي به اعدام محکوم گشته و زارعي و مرادي به ترتيب به 15 سال و 20 سال زندان محکوم شدند .
حکم اعدام در مورد نادر محمدي و تيمور محمدي پس راي دادگاه تجديد نظر در تاريخ 14/7/86 به اجرا در آمده و در رسانه هاي برون مرزي به عنوان دو تن از اعضاي حزب دموکرات کردستان معرفي شدند و آقايان زارعي و مرادي پس از ترخيص از اداره اطلاعات سنندج به زندان مرکزي سنندج انتقال يافتند و پس از دو هفته اقامت در اين زندان به ترتيب به زندان مرکزي طبس و زندان مرکزي مسجد سليمان تبعيد شدند .
آقايان زارعي و مرادي که بيش از 75 روز در سلول هاي انفرادي اداره اطلاعات سنندج تحت شکنجه قرار گرفته اند بار ها اتهام ترور را رد کرده اند . خانواده هاي ايشان نيز اعلام داشته اند که در زمان وقوع ترور آنها در کردستان عراق بوده اند .
با توجه به تاريخ بازداشت و صدور حکم و راي دادگاه تجديد نظر که در کمتر از 6 ماه انجام گرفته است روند غير قانوني و نا عادلانه رسيدگي به پرونده متهمين را به خوبي نشان مي دهد لذا بدين وسيله ضمن محکوم کردن اعدام دو تن از بازداشت شدگان از سازمان هاي حقوق بشري مي خواهيم با بررسي دقيق پرونده ، اين افراد را در رسيدن به حقوق خود ياري رساند .
منبع فعالان حقوق بشر در ایران