۱۳۸۶ آذر ۲۲, پنجشنبه

شش نفر از فعالان آذربایجان به زندان محکوم شدند


شیرزاد حاجیلو، دانشجوی دانشگاه آزاد خوی و فعال دانشجویی آذربایجان، دستگیر و جهت اجرای حکم به زندان خوی منتقل شد. گزارشات رسیده حکایت از آن دارد که ماموران امنیتی روز سه شنبه، ۲۰ آذر، با مراجعه به منزل پدری حاجیلو و با در دست داشتن حکم جلب٬ وی را دستگیر و با خود بردند. حاجیلو در جریان تجمع روز جهانی زبان مادری در سال ۱۳۸۵در خوی دستگیر و مدت سیزده روز را در بازداشت موقت به سر برد و سپس به یک سال حبس تعزیری محکوم گردید. یک سال حبس تعزیری حاجیلو در دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی به سه ماه و یک روز حبس تعزیری کاهش یافت.
دادگاه انقلاب شبستر چهار تن از فعالین دانشجویی ترک به نام های بهنام نورمحمدی٬ قهرمان سلطانی٬ بهزاد خورشیدزاده و پرویز سلطانی را به یک سال حبس تعلیقی به مدت پنج سال محکوم کرد. این دانشجویان در جریان پخش اعلامیه های دعوت مردم برای تجمع روز جهانی زبان مادری در اسفند ۸۵ در شبستر دستگیر و پس از دو هفته بازداشت موقت به قید وثیقه آزاد شدند. بهنام نورمحمدی، دانشجوی عمران آموزشکده فنی ارومیه، به علت دستگیری های متعدد و سردبیری نشریه دانشجویی اویانیش توسط کمیته انظباطی آموزشکده فنی ارومیه اخراج گردید.
محمدرضا عوض پور، دانش آموز ۱۶ ساله تبریزی، به اتهام عضویت در جمعیت ها و دسته هایی که هدفشان برهم زدن امنیت کشور می باشد٬ از طرف شعبه ۱۱۸ دادگاه جزائی تبریز، قاضی نیاکار، به پنج ماه حبس تعزیری محکوم شد. عوض پور قبلا نیز در حکم دیگری به ۴ ماه حبس محکوم شده بود و با حکم جدید جمعا ۹ ماه می شود. محمدرضا عوض پور روز سه شنبه ۲۹ خرداد توسط بسیج محله شان دستگیر و پس از حدود ۴۰ روز بازداشت به قید وثیقه از زندان تبریز آزاد شد. سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای که روز ۵ می ۲۰۰۶ در رابطه با مصطفی عوض پور فعال سیاسی تبریزی و برادر بزرگتر محمدرضا صادر کرده بود، نوشتن شعار “من ترک هستم و زبان من ترکی است” بر روی دیوار از طرف محمدرضا را به عنوان علت بازداشت او ذکر نموده است. در همین گزارش آمده است:”به گفته محمدرضا طی این مدت وی شکنجه شده و حتی به مدت ۲۴ ساعت وی را از پا آویزان کرده و بازجویی می کردند و به وی در این مدت آب و غذایی داده نشده و حتی اجازه دستشویی رفتن نیز به وی داده نشده است.”