۱۳۸۶ آذر ۱۷, شنبه

وضعیت دانشجویان بهایی همچنان رو به وخامت میرود

شهرزاد نیوز: جوانان بهائی امروز میراث دار سال ها تبعیضی هستند که نسل آنها از آغاز ظهور این دیانت با آن زیسته اند. چالش اصلی امروز این جوانان در کنار محدودیت های رایجی که شامل همه اقلیت های مذهبی در ایران می شود، موضوع ادامه تحصیل است. در ایران از ورود بهائیان به کلیه دانشگاه ها جلوگیری می شود.
بیش از 7میلیون بهایی در جهان زندگی می کنند. ایران خاستگاه اصلی این دیانت است و بیش ترین جمعیت بهائیان در ایران زندگی می کنند اما این گروه در هیچ دوره ای نتوانسته اند بر طبق اصول مندرج در منشور سازمان ملل، به عنوان یک اقلیت دینی به رسمیت شناخته شده و در آسایش زندگی کنند. اصل سیزدهم قانون اساسی تاکید می کند که بهائیت جزو ادیان رسمی کشور نیست. این قانون به تحمیل فشارها بر این گروه دامن زده است.
همزمان با اعلام نتایج کنکور سال تحصیلی جدید بیش از 800 نفر از بهائیان از تعیین رشته تحصیلی محروم شدند و این در حالی بود که برای اولین بار اعلام شده بود که بهائیان می توانند امسال وارد دانشگاه شوند. سازمان سنجش (متولی کنکور در ایران) در پاسخ به این برخورد اعلام کرد که این افراد مدارک خود را تکمیل نکرده بودند.
بیش از 100 نفر از بهائیان تجمع آرامی در مقابل سازمان سنجش شهرستان کرج داشتند و خواستار پاسخگویی مسئولان این سازمان شدند اما یکی از شرکت کنندگان این تجمع می گوید:«ما ساعت ها منتظر ماندیم اما هیچ کس حتی حاضر نشد نامه های معترضین را دریافت کند».
ناهید، 19 ساله است و دیپلم ریاضی خود را با معدل 20 از یک دبیرستان ویژه تیزهوشان دریافت کرده است. او پاسخ مسئولان سازمان سنجش را "احمقانه" توصیف می کند و می گوید:«اگر می گویند که مدارک ما کامل نبوده پاسخ ما هم این است که اولا چطور ممکن است فقط مدارک بهائیان کامل نبوده باشد، یعنی حتی یک نفر از ما مدارک خود را کامل نکرده بود؟ و بعد اینکه اگر نقصی در مدارک پرونده ما بوده چطور به ما کارت ورود به جلسه دادند و حین برگزاری آزمون هم هیچ تذکری به ما داده نشد؟