۱۳۸۶ آذر ۳۰, جمعه

عفو بین الملل: جان محمود صالحی در خطر فوری است


طبق گزارشات رسیده، محمود صالحی سخنگوی کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکلهای کارگری، در تاریخ ۱۱ دسامبر در حالیکه در بیهوشی مطلق به سر میبرد، از زندان مرکزی شهر سنندج به بیمارستان توحید این شهر منتقل شد. محمود صالحی در تاریخ چهارم تا دهم دسامبر به مدت شش روز به علت بی‌توجهی و محرومیت از مداوای موثر چندین بار به حالت اغما فرو رفته است.
سازمان عفو عمومی بین‌المللی (امنستی) بر این باور است که این زندانی سیاسی از وضعیت وخیم جسمانی رنج میبرد. محمود صالحی از مرض مزمن کلیه رنج میبرد و عمل دیالیز بایستی در اولین فرصت صورت میگرفت. در ماه مه ۲۰۰۷ پزشک متخصص کلیه، تاکید کرده بود که محمود صالحی را باید هر چه سریعتر بیرون از زندان معالجه کرد و عمل دیالیز بایستی در اولین فرصت صورت گیرد.، اما علیرغم این تاکید از طرف پزشک متخصص، هیچ گونه اقدامی در این رابطه صورت نگرفت. محمود صالحی همچنان از مرض مزمن کلیه رنج میبرد. نارسائی کلیوی بر قلب وی نیز اثر گذاشته و طبق گزارشات در ماه دسامبر ۲۰۰۷ روده او نیز ورم کرده است.
بعد از انتقال محمود صالحی به بیمارستان توحید شهر سنندج، آزمایشات مربوطه نشان میدهد که بر اثر نوسانات فشار خون، رگهای مغز وی نیز آسیب است. نجیبه صالحزاده همسر محمود صالحی در تاریخ ۱۸ دسامبر گفته است که “در حال حاضر وضعیت جسمی محمود صالحی به شدت وخیم است. یکی از کلیه‌های او از کار افتاده و بدلیل محرومیت از مداوای موثر، کلیه دیگرش نیز دارد از کار می‌افتد. فشار خون او متغییر و چربی قندش بالا رفته است، او روزانه بیشتر از دو بار بیهوش میشود. عدم مداوای کلیه، بر قلب وی نیز تاثیر گذاشته است. پاهای او ورم کرده و تزریق بیش از حد آمپول آرام بخش، سلامتی او را بیشتر به مخاطره میندازد.
در تاریخ ۴ دسامبر محمود صالحی به همراه ۲۰ الی ۳۰ نفر دیگر از زندانیان زندان مرکزی شهر سنندج از بند ۷ به بندهای دیگر منتقل شدند. هنگام تخلیه بند ٧ و انتقال زندانیان به بند ٢، محمود صالحی که بنا به وضعیت نامناسب جسمی درموقع جابجائی وقت زیادی را جهت جمع آوری وسائل شخصی خود صرف کرده بود، از طرف یکی از ماموران زندان مورد توهین قرار گرفته و تهدید به مرگ شده است. این نوع برخورد و تهدید به مرگ، محمود صالحی را در فشار روحی شدیدی قرار میدهد و فشار خون او دوباره بالا میرود، سپس او را به بیمارستان توحید توحید شهر سنندج انتقال میدهند. و بعد از مدتی دوباره او را به زندان منتقل میکنند.
محمود صالحی از دیدن وکیل و خانواده‌اش محروم است، خانواده او که در ۴۰۰ کیلومتری شهر سنندج زندگی میکنند فقط با تلفن با او تماس می گیرند.
نگاهی به گذشته:
محمود صالحی به خاطر برگزاری مراسم مسالمت آمیز اول ماه مه روز جهانی کارگر، در سال ۲۰۰۴ دستگیر شد. در نوامبر ۲۰۰۵، محمود صالحی به پنج سال زندان و سه سال تبعید در شهر قروه محکوم شد. این دادگاه او را به خاطر فعالیتهای اتحادیه‌ای و همجنین دیدار با هیئت کنفدراسیون اتحادیه‌های آزاد بین‌المللی در سال ۲۰۰۴ محکوم به چهار سال زندان کرد. او تا ۱۱ نوامبر ۲۰۰۶ آزاد شد و بعد همین دادگاه تصمیم به سه سال زندان تعلیقی و یک سال زندان قطعی گرفت. او در تاریخ ۹ آپریل دستگیر شد و هم اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت خویش است.
اقداماتی که باید به عمل آید:
ما مسئولین زندان را مسئول سلامتی محمود صالحی میدانیم و خواستار تضمین سلامتی محمود صالحی و مداوای هر چه سریعتر او هستیم. ما خوستاریم تا پزشک متخصص کلیه محمود صالحی را ملاقات کند و اقدامات لازم را در این خصوص به عمل آورد.
ما به مسئولین زندان یاد آوری میکنیم که مطابق قانون ۳۳ و ۳۴ یو ان، استفاده از دستبند برای زندانیانی که از وضعیت جسمی خوبی خوردار نیستند، ممنوع است و استفاده از دستبند فقط در زمان استراری مجاز است.
ما از دستگاه قضایی ایران میخواهیم که دلایل منطقی و قانع کننده زندانی کردن محمود صالحی را توضیح دهند. ما شدیدا اعتراض خود را از زندانی کردن محمود صالحی به خاطرفعالیت اتحادیه‌ای مسالمت آمیز ابراز میداریم. ما خواستار آزادی بی قید و شرط محمود صالحی به عنوان یک زندانی سیاسی هستیم چرا که او فقط به خاطر بیان عقیده و تلاش برای درست کردن اتحادیه زندانی شده است.
ما به دستگاه قضائی ایران تذکر میدهمیم که محمود صالحی حق دارد که با وکیل و همچنین خانواده‌اش تماس مکرر بگیرد. ما به دستگاه قضائی ایران تذکر میدهیم که طبق تبصره ۲۲ (۱) عضویت در (آی سی سی پی آر) لازمه رعایت قوانین و مقررات آن است. دولت ایران موظف است که قانون آزادی انجمن و قانون آزادی سازمان طبق پیمان نامه‌های ۸۷ و ۹۸ سازمان جهانی کار را رعایت کند.