۱۳۸۶ آذر ۲۰, سه‌شنبه

ابراز ناتوانی هاشمی شاهرودی از لغو حکم اعدام عدنان حسن پور

نوروز: هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه گفته است حکم اعدام دو فعال سیاسی کرد، از «کانال دیگری» به غیر از قوه ی قضائیه صادر شده و او در این زمینه کاره ای نیست.
هاشمی شاهرودی در پاسخ یکی از روحانیون ارشد اصلاح‌طلب که خواهان منتفی شدن حکم اعدام «عدنان حسن پور» و « هیوا بوتیمار»شده بود، گفته است که در مورد احکام اعدام این دو تن از کانال دیگری اقدام شده است و من اگر قول پیگیری هم دهم، درعمل نقشی در این زمینه ندارم. گفتنی است هفته گذشته علیرغم آن که هاشمی شاهرودی دستور توقف اجرای حکم مکوان مولودزاده را داده بود، مقامات محلی بدون توجه به این دستور رئیس قوه قضاییه، این فرد را اعدام کردند. همچنین چند ماه پیش در قزوین حکم سنگسار یک نفر علیرغم دستور صریح هاشمی شاهرودی مبنی بر توقف اجرای حکم اجرا شد.
عدنان حسن‌پور و هیوا بوتیمار دو روزنامه نگار کرد که ۱۱ ماه پیش از سوی نیروهای امنیتی ایران دستگیر شده بودند، چهار ماه پیش از سوی دادگاه انقلاب شهر مریوان به اتهام محاربه با خدا به اعدام محکوم شدند، اما حکم اعدام بوتیمار اواخر مهرماه نقض شد.
صدور این حکم اعتراضهای زیادی را بدنبال داشت و تمام سازمانهای جهانی و حقوق بشری این حکم را مغایر با قوانین بشری و قضایی حتی در ایران دانستند و آن را کاملاً سیاسی قلمداد کردند
.