۱۳۸۶ تیر ۲۰, چهارشنبه

نقض حقوق بشر به اشکال گوناگون

18 تیر ماه سالگرد قیام جنبش دانشجویی ایران که با اعتراضات مردمی نیز گره خورده است در سال 86 نیز با دستگیری گسترده دانشجویان همراه شد. ایجاد جو سرکوب و خفقان برای جلوگیری از برگزاری این روز از ماه ها پیش با سرکوب دانشجویان ( با پرونده سازی علیه دانشجویان پلی تکنیک ) ، زنان ( به بهانه بد حجابی ) ، جوانان ( به بهانه مبارزه با ارازل و اوباش ) ، مردم ( دستگیری و ضرب و شتم به بهانه اعتراض به گرانی بنزین ) ادامه داشت در همین حال اخباری از رسانه های ایران مبنی بر صدور اعدام برای ارازل و اوباش و یا سنگسار و اعدام در جای جای ایران همراه پخش می شود .
در چنین جو خفقانی 6 تن از اعضای شورای مرکزی تحکیم وحدت به نام های محمد هاشمي ( دبير تشكيلات) ، مهدي عربشاهي ( دبير سياسي ) ، علي نيكو نسبتي (مسئول روابط عمومي ) ، بهاره هدايت ( مسئول واحد حقوق بشر ) ، حنيف يزداني ( دبير فرهنگي و اجتماعي ) ، علي وفقي ( مسئول واحد مطالعات و تحقيقات ) در ساعت 7:20 دقیقه صبح 18 تیر ماه 86 توسط نیروهای انتظامی و امنیتی بازداشت شدند. در یک اقدام دیگر برای جلوگیری از اعتراض به بازداشت 6 تن از اعضای تحکیم وحدت در ساعت 11:30 با یورش به دفتر ادوار تحکیم وحدت عبدالله مومني : (سخنگوي سازمان ادوار تحكيم ) ، بهرام فياضي ( مسئول كميته فرهنگي ) ، حبيب حاجي حيدري ( مسئول روابط عمومي ) ، مجتبي بيات ( عضو سابق شوراي مركزي ) ، سعيد حسينيا ( دبير تشكيلات انجمن اسلامي دانشگاه زنجان ) ، مسعود حبيبي ( عضو دموكراسي خواهان دانشگاه تهران ) ، مرتضي اصلاحچي ( عضو شوراي تهران ) ، عزت قلندري ( سرايه دار ) بازداشت و دفتر آن پلمپ شد .
کلیه بازداشت شدگان ساعاتی پس از دستگیری به بند مخوف 209 منتقل شدند که پیش از این نیز 11 تن از دانشجویان دیگر ، ماه هاست که در این بند توسط مامورین وزارت اطلاعات تحت انواع شکنجه های روحی و جسمی قرار دارند که می توان به اسامی آنها نیز اشاره کرد تا اوج سرکوب دانشجویان را در رژیم جمهوری اسلامی مشاهده کرد. آقایان ابوالفضل جهاندار ، سعید درخشندی ، دکتر کیوان انصاری ، احمد قصابان ( مدیر مسئول نشریه سحر ) ، مقداد خلیل پور (مدیر مسئول نشریه آتیه) ، مجید شیخ پور ( مدیر مسئول نشریه سر خط ) ، پویان محمودیان ( مدیر مسئول نشریه ریوار) ، مجید توکلی ، احسان منصوری (دبير سياسي انجمن دانشجوی ) ، عباس حکیم زاده ( عضو شورای مرکزی) ، علی صابری ( دبیر انجمن دانشجویی )
پس از هشت سال نه تنها عاملین حمله به کوی دانشگاه محاکمه نشدند بلکه برخی از بازداشت شدگان جنبش دانشجویی در سال 78 مانند اکبر محمدی در زندان به قتل رسیدند و یا برخی دیگر مجبور به خروج از کشور شدند در این میان تنها زندانی باقیمانده از قیام دانشجویی 18 تیر ماه بهروز جاوید تهرانی نبز در خطر حذف فیزیکی از سوی وزارت اطلاعات قرار دارد. او در طی سالهای گذشته بارها به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به سلول انفرادی منتقل شده است.
فعالان حقوق بشر در ایران بازداشت های سازمان یافته و نقض سیستماتیک حقوق بشر را محکوم می کند و از سازمان های حقوق بشری و در راس آن از کمیساریای عالی حقوق بشر و شورای حقوق بشر سازمان ملل برای جلوگیری از روند رو به رشد آن استمداد می طلبد
.
hrwaiiran@gmail.com با ما در تماس باشید