۱۳۸۶ مهر ۲۸, شنبه

زندانی شدن یک داستان نویس




اكرم‌ كبيري - همسر یعقوب یادعلی - داستان‌نويس - گفت: طبق تفهيم اتهام، يادعلي به اتهام توهين، افترا و نشر اكاذيب از طريق دو كتابش - مجموعه‌ي داستان "حالت‌ها در حياط" و رمان "آداب بي‌قراري" - در زندان مركزي ياسوج زنداني است.
وكيل مدافع يعقوب يادعلي با بي‌سابقه خواندن مجازات تعيين شده براي موكلش گفت: در پي شكايت يك كارمند دادگستري، دادگاه كيفري، يعقوب يادعلي نويسنده «حالت‌ها در حياط» و «آداب بيقراري» را به يك‌سال حبس به اتهام نشر اكاذيب، محكوم و 9 ماه آن را به مدت 2 سال با شرط انتشار 4 مقاله درباره‌ي شخصيت‌هاي فرهنگي، هنري و... تعليق كرد.
صالح نيك‌بخت اظهار داشت: اگر چه مطابق رويه همه داستان‌ها آنچه اتفاق مي‌افتد صوري و فرضي است و در هيچ يك از رمان‌ها از جمله داستان‌هايي كه توسط موكل نوشته شده، وي قصد خاصي در مورد فرد يا افرادي نداشته، شعبه 104 دادگاه كيفري ياسوج در اقدامي بي‌سابقه، يعقوب يادعلي را به اتهام نشر اكاذيب در داستان «هست و نيست» به استناد بندهاي دوم و نهم ماده‌ي 6 قانون مطبوعات و تبصره 2 الحاقي همين قانون، اتهام موكل را در نشر اكاذيب در آن كتاب وارد دانسته و او را به يك‌سال زندان محكوم كرده است.
نيك‌بخت تصريح كرد: قاضي دادگاه كه فرد وارسته و شايسته‌اي بود در حكم صادره آورده است با توجه به جوان بودن متهم و نيز نداشتن سابقه كيفري، 9 ماه از اين يك‌سال را به مدت دو سال تعليق كرده مشروط بر اين كه در طول اين دو سال، وي 4 مقاله حداقل در يك صفحه به اندازه A4 در يكي از نشريات محلي استان كهگيلويه و بويراحمد هر شش ماه يك‌بار با هزينه خود منتشر كند و پس از انتشار، دو نسخه از آن را به دادگاه و اجراي احكام كيفري دادگستري ارسال كند.
وي اضافه كرد: اگر قرار باشد صدور چنين احكام و مجازات‌هايي باب شود بايد عليه همه نويسندگان كشورمان و جهان به اين اتهام كه او قصد نشر اكاذيب و توهين به فلان قوم و ملت را داشته اعلان جرم كنيم.
وكيل مدافع يادعلي، اين را از موارد مخالفت با آزادي بيان عنوان كرد و گفت: آنچه تاكنون از صدر عالم عرف بوده و رواج داشته اين است كه هرگز كسي را بابت رماني كه نوشته و شخصيت‌هاي آن فرضي و داستاني بوده و به طور مستقيم به كسي يا عقيده‌اي توهين نشده است، تحت تعقيب قرار ندهند.
رمان "آداب بي‌قراري" جايزه‌ي بهترين رمان بنياد گلشيري و جايزه‌ي يلدا را گرفته است. يادعلي، متولد سال 1336 اصفهان، مجموعه‌ي داستان ديگري را هم با نام "احتمال پرسه و شوخي" منتشر كرده است، كه به‌عنوان مجموعه داستان برگزيده‌ي نويسندگان و منتقدان مطبوعات معرفي شد و داستان "تيمارها و دكه"ي آن نيز در نقش 80 ـ برگزيده داستان‌هاي بنياد گلشيري ـ به‌چاپ رسيد. وي در صدا و سيماي مركز ياسوج به فعاليت مشغول بود.