۱۳۸۶ مهر ۲۸, شنبه

مصاحبه با معلمین در مورد......

سلام خانم کریمی
خطوط کلی سوالات رو در زیر آوردم
آقاي بابايي با سلام از اينكه فرصتي بمن داده شد تا از طريق شما صحبت و گفتگويي با هموطنان و خوانندگان نشريه شما داشته باشم بسيار سپاسگزارم
موقعیت کلی تحرکات و جنبش های معلمان، خواست ها و مطالبات، موانع، میزان موفقیت در دسترسی به آنها
همانطور كه در جريان هستيد دور جديد اعتراضات با تجمعات دهها هزار نفره ما در اسفند ماه85 آغاز شد و حركتهاي اسفند ماه در واقع نقطه شروع و ابتداي راه ما بود . كه در اين تجمعات خواست افزایش حقوقها متناسب با تورم، برخورداری از یک زندگی شایسته، اصلاح سیستم آموزش وپرورش و .... خواسته های دیگر مابودند که خود را در شعارها و اظهارات معلمان نشان داد و عليرغم اقدامات حکومت برای مقابله با گسترش اعتراضات، اعتصاب ٢٦ و٢٧ فروردین با شرکت ٨٠ تا ٩٠ درصدی معلمان برگزار شد وباردیگر نشان داد كه ما مرعوب دستگيري و تهديد نميشويم و برعكس هر اقدام حكومت ما را به ادامه اعتراضاتمان مصمم تر ميكند .
اما متاسفانه با وجود اعتراضات گسترده , به مينيمم خواسته هاي ما هم جوابي داده نشد . ما به ازا , در آستانه سال تحصيلي جديد و همراه با بازگشايي مدارس شاهد رشد روز افزن محدوديتها در رابطه با معلمان كشورمان ميباشيم كه در ادامه احكام انفصال , تبعيد , اخراج , و ثيقه هاي مقرر شده در پي سلسله اعتراضات و انتقادات معلمان در سال جاري و سال گذشته ميباشد . ”در روزهاي اخير معلمان عضو تشکل هاي غيردولتي و صنفي در جلسات متعدد دادگاه قضايي و هيات تخلفات اداري شرکت کرده و احکام متفاوتي از انفصال از خدمت تا تبعيد و اخراج را دريافت مي کنند.
اما به نظر من با اين حال جنبش معلمين پويا و فعال است , تا روزي كه به تمامي اهدافمان برسيم و تا روزي كه كه جواب خواسته ها و مطالبات حقه مان را در پشت ميله هاي زندان با محاكمه و تبعيد نگيريم .
لزوم پیوند با سایر جنبش های اجتماعی ایران با توجه به خواست های مشترک مثل جنبش زنان، کارگران، دانشجویان و پرستاران
هر حركتي اگر بخواهد به هدف نهايي اش برسد , نيازمند اتحاد و انسجام كليه عناصر شركت كننده در پهنه هاي اجتماعي است . من فكر ميكنم يكي از دلايلي كه باعث شد حركتهاي معلمين آنچنان كه بايد به نتيجه مطلوب نرسد اين بود كه ما ساير اقشار را در پشت خود نداشتيم , كما اينكه در مورد كارگران و دانشجويان و ساير اقشار نيز اين نكته صدق ميكند . درست است كه يكي از ويژگي هاي برجسته جنبش معلمان سراسري و همگاني بودن اين اعتراضات بود ولي ما در طي ساليان متمادي ديده بوديم كه اگر خودمان براي بهبود اوضاع اقدامي نكنيم و با اتحاد و يكسو شدن خواسته هايمان را دنبال نكنيم , كسي به فكر اين اوضاع نيست و از اين به بعد هم با تكيه به نقطه قوت ها و برطرف كردن همين نقاط ضعف , بايد با استحكام بيشتر , اين مسير را ادامه داد . در مورد بقيه اقشار هم من فكرميكنم ميتوان با اتحاد و پشتيباني يكديگر گامهي كيفي و موثر در پيشبرد اين اهداف برداشت . چرا كه خواسته ها ممكن است در ظاهرمتفاوت باشند اما در نهايت همه ما يك هدف واحد را دنبال ميكنيم وهمه مردم ايران يك درد و حرف مشترك دارند كه لاجرم براي رسيدن به آن بايد با ه متحد باشند واين اتحاد هر چه وسيع تر باشد بالتبع موفق تر هم خواهيم بود .
لزوم دستیابی به تشکلات مستقل و تاثیر گذار و بررسی مساله برخورد حاکمیت با برخی تشکلات موجود
ما طی سالهای گذشته راههای مختلفی را برای رسیدن به خواسته هایمان امتحان کرده ایم. از اعتصاب وتظاهرات مقطعی تا تلاش برای مذاکره وراههای قانونی. ولی همانطور که همه میدانیم تمام این تلاشها بی نتیجه بود.الان دیگر به این نتیجه رسیده ایم که تحقق خواسته هایمان با یک مبارزه قاطع وگسترده ممکن خواهد بود وبه طور قطع و يقين تشکل برای پیشبرد هر مبارزه ای از نان شب هم واجب تر است. بدون تشکل هیچ مبارزه ای به سرانجام نمیرسد. اگر هم حرکتی شروع شود یا بزودی سرکوب میشود یا بر اثرتشتت و پراکندگی به جایی نخواهد رسید.این واقعیت را هم در اعتراضات معلمان تجربه کردیم و هم تجربه اعتراضات بخشهای دیگر آنرا تاييد میکند.بنابر این هرچه ما متشکلتر باشیم شانس به نتیجه رسیدن حرکتمان بیشتر است. اما در رابطه با حاكميت كه قطعا ما با برخورد و محدوديت مواجه خواهيم شد با اينكه خواسته هاي ما کاملا بر حق بوده و در بيان برخي مسئولين نيز گاها تصريح شده , اما همه ميدانيم كه هر خواستي چه سياسي و چه صنفي بلافاصله با محدوديت و تعرض از جانب دولت مواجه ميشود اما تجربه ما اين است كه مصرانه خواسته هايمانرا پي بگيريم و قطعا حضور يك و نيم ميليوني ما سر كلاسهاي درس تاثير گذار خواهد بود اگر وحدت و انسجام داشته باشيم .
بررسی محتوای جنبش معلمان به لحاظ ماهیت مطالبات و اینکه تا چه اندازه این خواست های صنفی به خواست های رادیکال گسترش یافته اند
معلمين و فرهنگيان درحالي به استقبال سال تحصيلي جديد ميروند كه انبوهي دغدغه هاي شغلي و معيشتي دارند , بسياري از همكارانمان از بابت محدوديتهاي فزاينده عليه معلمين و فرهنگيان, حل نبودن مشكلات معيشتي وعدم پرداخت حقوق هاي عقب مانده توسط دولت معترضند كه اين اعتراض را هم در تجمعات خود نشان دادند. در واقع دولتي که با شعار آب و نان مردم بر سر کار آمده بود، در زمستان 85، علنا مانع تصويب نهايي و اجرايي لايحه مديريت خدمات کشوري شد، تنها با اين بهانه که دولت قادر به تامين اعتبار لازم براي ترميم حقوق معلمان و بازنشستگان نيست. موضع‌گيري دولت در مقابل لايحه‌اي که معلمان از سال‌ها پيش به آن دل بسته بودند، باعث رنجش معلمان شد. اعتراضات صنفي معلمان در دوره فرشيدي به لحاظ فراگير بودن بي‌سابقه بود. همچنان که آمار دستگيري‌ها و نوع مجازات‌ها و گستردگي آن نيز در 25 سال گذشته بي‌نظير بود. بالتبع در چنين شرايطي معلمان بايد به فكر راهكارهاي جديد و استمرار اعتراضات باشند و اهداف خود را هر چه بي شكاف تر پي بگيرند , من فكر ميكنم اتفاقا هر چه بيشتر بايد اين خواسته ها به صورت راديكال پي گرفته شود تا به نتيجه و منظور نهايي دست پيدا كند .
موقعیت جنبش معلمان در آستانه سال جدید تحصیلی و با توجه به نزدیک شدن به 13 مهر، روز جهانی معلم
در واقع بازگشايي مدارس در سال تحصيلي 86-87درشرايطي انجام ميگيرد كه در سه ماه گذشته در فرصت تعطيلي مدارس بسياري از معلمان با تبعيد تعليق از خدمت اخراج و بازخريد مواجه شدند تا زمينه هاي حركتها و اعتصابات آينده خشك شود چرا كه سال گذشته جنبش معلمين ايران يكي از فعالترين جنبشهاي ميهنمان بود و تا روز تعطيلي مدارس ادامه داشت . اما با اين حال ما هنوز هم شاهد پيگيري اعتراضات از سوي همكاران هستيم . خيلي ها با وجودي كه طي اين مدت خيلي سختي كشيدند اما هنوز مصرانه در پي احقاق حقوق معلمان هستند و خواستار از سر گيري اين اعتراضات تا روز رسيدن به اهدافشان ميباشند .
بدون شك باشروع سال تحصيلي جديد و باز شدن مدارس و حضور يك و نيم ميليوني ما سر كلاسها , دوباره خواسته هايمان رو بازگو خواهيم كرد و براي رسيدن به آنها از هيچ كاري فروگذار نميكنم . وحتما دراتحاد و همسويي هر چه بيشتر خواهيم توانست اقدامات كيفي و مثبتي در جهت اعتلاي تعليم و تربيت برداريم و در بهبود شرايط فعلي تاثيرگذار باشيم .
البته خوشحال می شوم به هر نکته ای که من در این سوالات به آن اشاره نکرده ام و شما تشخیص می دهید در مصاحبه اشاره کنید مثل همان مواردی که خودتان ذکر کردید و همچنین تجمع دیروز مقابل دفتر ریاست جمهوری
فقط یک نکته اینکه شماره اول مهر نشریه کارگر باید به زودی بسته شود و اگر برایتان ممکن هرچه سریعتر با من تماس بگیرید تا یک قرار برای مصاحبه بگذاریم
در پايان من ميخواستم به دوستان بگويم كه با اتحاد و همسويي هر چه بيشتر خواهيم توانست اقدامات كيفي و مثبتي در جهت اعتلاي تعليم و تربيت برداريم و در بهبود شرايط فعلي تاثيرگذار باشيم . اگر براي رسيدن به منزلت و جايگاه واقعي خود دست به دست هم بديم حتما ميتونيم گامهاي كيفي و ارزنده اي برداريم ,
از آنجايي كه دردها و حرفهاي همه ما از هر قشري كه هستيم , مشترك است , بايد هر چه همسو تر و در انسجام بيشتري در راستاي رسيدن به اهداف مشترك عمل كنيم . شايد بيربط نباشد كه به گوشه اي از دردهاي همكاران حق التدريسي مان اشاره اي داشته باشيم , همانهايي كه از هر گونه حقوق كافي براي تامين زندگي , بيمه درماني , بيمه بيكاري , پول كافي , ارتقاي شغلي , بن کارمندي؛ سهام عدالت ؛سهميه ي کنکور؛ افزايش حقوق , حق مديريت , حق هزينه مسكن , تعيين محل خدمت با توجه به سابقه تدريس و .... درنظام آموزش و پرورش ايران اسلامي محروم هستند , هيچ گونه حقي هم براي دفاع از حقوق خود ندارند .البته اين تنها درد و موضوع همكاران حق التدريسي ما نيست , پرواضح و بديهي است كه امروز حرفها و دردها مشترك و درمان نيز در گرو اتحاد و همدلي و همكاري همه جانبه فرهنگيان و معلمان است . سكوت و اتلاف وقت معلمان نتيجه اي جز بدتر شدن و پيچيده شدن اوضاع را بدنبال نخواهد داشت . ما معلمان چارچوب ها درك مي كنيم ، شرايط سياسي و بيروني را به روشني مي فهميم و فقط و فقط نسبت به تبعيض هاي ناروا و مديريتهاي ناكارآمد حاكم بر وزارت آموزش و پرورش معترضيم . آنهم با دليل و مدرك و سند و منطق قوي . هر گونه خدشه به گوشه اي از موارد ذكر شده بالا دقيقا عمل كردن به خواسته دولت مبني بر خفه كردن اعتراضات صنفي است . شروع دوباره اعتراضات و اعتصابات در كنار اطلاع رساني گسترده و پيگيري همه جانبه لايحه مديريت خدمات كشوري ميتواند تاثير گذار و امري مفيد واقع شود . هفته اول مهر ماه ميتواند براي ما سرنوشت ساز تعيين كننده باشد , شايد فرصتهايي كه با از دست دادنشان ديگر هيچ گاه بر نخواهند گشت . ميتوانيم فرصت شروع سال تحصيلي جديد را به دقايق طلايي براي پيگيري مطالباتمان تبديل كنيم , تا اوضاع از اينكه هست بدتر نشده و رو به بهبود گذارد .
فایل صوتی این مصاحبه در اختیار دیدبان حقوق بشر فعال در ایران میباشد