۱۳۸۶ آبان ۳, پنجشنبه

موج سرکوب در دانشگاه های ایران


گزارش دیدبان حقوق بشر فعال در ایران از موج سرکوب در دانشگاه های ایران

دانشگاه تهران
امین بزرگیان که از فعالین دانشجویی دانشگاه تهران است به دلیل اتهاماتی که در 4 سال پیش به او وارد شده از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب به 5 سال حبس تعلیغی محکوم شد، اتهام او که درباره ی حوادث خرداد 82 است عبارت از تشویش اذهان عمومی، توهین به مقامات نظام و اقدام علیه امنیت ملی عنوان شده است از آنجایی که مربوط به 4 سال پیش است با احتساب 5 سال دیگر عملا 9 تا 10 سال به طول خواهد انجامید.
دو نفر از دانشجویان فعال دانشگاه تهران نیز به نام های هدایت غزالی و صباح نصیری که در ابتدا به مدت یک ماه در سلول انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج بودند پس از انتقال به بند عمومی زندان سنندج سرانجام به بند 209 بازداشتگاه اوین منتقل شدند، این دو که مدیر مسئول و نویسنده ی یک نشریه دانشجویی بوده اند از بند 209 توانسته اند با خانواده هایشان تماس تلفنی برقرار کنند وخانواده ی آنان که از طرف وزارت اطلاعات شدیداً تحدید شده بودند که درموردبازداشت فرزندانشان سکوت اختیار کنند مطلع شده اند که فرزندانشان در زندان اطلاعات تحت شکنجه های بسیار سختی قرار گرفته اند، این دو که دانشجوی روانشناسی و علوم سیاسی هستند و تا کنون حتی از حق داشتن وکیل هم محروم بوده اند احتمالا به دلیل انتشار مطالبی در نشریه دانشجویی روژامه بازداشت شده اند.
دانشگاه سنندج
یکی از فعالین دانشجویی و ستاره داردانشگاه سنندج به نام یاسر گلی که چند ماه قبل از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شده بود نیز در مقابل دانشگاه سنندج بازداشت شد و مدتی بعد ماموران اطلاعات به منزل او هجوم برده و در حضور خانواده اش به تفتیش منزل پرداخته و وسایل او را از جمله کامپیوتر و یادداشت هایشخصی او را ضبط کردند، خانواده ی او به دلیل بیماری شدید قلبی اش و نامعلوم بودن مکان بازداشتش در نگرانی شدیدی به سر می برند، ایشان سال گذشته نیز مدتی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور در زندان به سر می برده است.
دانشگاه همدان
در دانشگاه همدان نیز تجمعی دانشجویی در اعتراض به مرگمشکوک یک دختر دانشجوی پزشکی برگزار شد و در پایان آن نیز دانشجویان بیانه ی انجمن اسلامی این دانشگاه را صادر کردند، در این بیانیه که با یک آیه قرآن آغاز می شود دانشجویان به مرگ مشکوک این دانشجو شدیدا اعتراض کرده و مسئولین را برای آنچه که فراهم آوردن وسایل و امکانات خودکشی او می نامیدند محکوم کرده و اظهار داشتند مشخص نیست در این 45 ساعتی که این دانشجو بصورت غیرقانونی بازداشت بوده چه اتفاقی برای اوافتاده که زنده ماندن برای او ناممکن شده است، قابل ذکر است که خودکشی این دانشجو از اساس و با توجه به فراهم آوردن وسایل خودکشی توسط ماموران به شدت مشکوک است.
به دنبال این تجمع 5 تن از دانشجویان شرکت کننده در این تجمع به نام های امین نظری دبیر انجمن بوعلی به همراه رضا جعفریان،سیاوش حاتم، محمد صیادی و نجمه معصومی تحت عنوان اتهام عجیبی به نام :« توهین به دولت کریمه» به کمیته انظباطی حراست دانشگاه احضار شده اند.
دانشگاه مازندران
7 نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران هم به دلیل شرکت در تجمعی که در اعتراض به حکم تعلیق 3 نفر از دانشجویان این دانشگاه برگزار شده بود به کمیته ی انضباطی احضار شدند و آرش پاكزاد، يك ترم تعليق از تحصيل با احتساب سنوات و توبيخ كتبي با درج در پرونده، مرضيه شفيعي و حامد محمدي، توبيخ كتبي با درج در پرونده و براي ميلاد معيني، سارا خادم، مينا باطبي و صادق حكيم زاده، حكم شفاهي صادر شد.
دانشگاه شاهرود
علی قلی زاده نیز که از دانشجویان دانشگاه شاهرود می باشد با حکم کمیته ی انظباطی به محرومیت از تحصیل به مدت دوسال و نیم با احتساب در سنوات تحصیل محکوم شد، این دانشجو که سخنگوی سابق انجمن این دانشگاه بوده تحت اتهاماتی نظیر: تهديد، توهين، افترا و نشر اكاذيب، انجام اعمال به نفع گروه‌هاي غير قانوني و ارتكاب اعمال بر ضد جمهوري اسلامي به منع تحصیل محکوم شده و پس از صدور این حکم دانشجویان دانشگاه شاهرود چندین ساعت به تجمع وراهپیمایی پرداخته و به صدور این قبیل احکام اعتراض کرده و با سر دادن شعارهايي خواستار بازگشايي تشكل‌هاي انجمن اسلامي و شوراي صنفي شده و نسبت به آنچه اقدام برخي مسوولان دانشگاه براي راه اندازي انجمن موازي مي‌ناميدند،هشدار دادند.
دانشگاه گناباد
دانشجویان دانشگاه گناباد مشهد هم با تشکیل تجمعی در محل خوابگاه این دانشگاه به عملکرد مدیریت دانشگاه و خدمات رسانی توسط مسئولین اعتراض کرده و در پایان تجمع طوماری اعتراضی را به امضا رساندند، این تجمع که با حدود 200 نفر از دانشجویان این دانشگاه برگزار شده بود با قول مساعد مسئولین دانشگاه، ریاست واحد و مخصوصاً رئیس دفتر فرهنگ این دانشگاه مبنی بر مساعدت وبرگزاری جلسه ای با دانشجویان معترض به پایان رسید.
دانشگاه اراک
تنها چند روز پس از حضور ماموران لباس شخصی نیروی انتظامی در دانشگاه آزاد اراک، ستاد شکل گرفته واحد امر به معروف و نهی از منکر نیروی انتظامی در دانشگاه طی اطلاعیه ای به طور رسمی تمامی دانشجویان این دانشگاه را خطاب قرار داد و اعلام کرد در صورت عدم توجه به قوانین به شدت با آنها برخورد می شود.دقایقی پس از انتشار این اطلاعیه دانشجویان در حرکتی هماهنگ اطلاعیه ها را زیر پا گذاشته و در فضای دانشگاه پخش کردند، برای دانشجویان این سوال پیش آمده است که آیا آنها به واقع به دانشگاه آمده اند یا پادگان نظامی؟ هراتی از مسئولین حراست دو سال پیش پس از ارتباط نا مشروع با دختران دانشجو در دانشگاه آزاد اراک از این دانشگاه بیرون رانده شد و به آشتیان ( از شهرستان های اطراف شهر اراک) تبعید شد.هراتی با احضار دانشجویان دختر به کمیته انضباطی به بهانه های واهی از آنها می خواست با وی رابطه داشته باشند ودر غیر این صورت از دانشگاه اخراج خواهند شد. هراتی قبل از استعفای دکتر محمد رضا قاری ریاست پیشین دانشگاه با نفوذ خود در حراست دانشگاه آزاد اراک دوباره به این دانشگاه بازگشته است.
دانشگاه قزوین
دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین نیز تجمعی اعتراضی برگزار کرده و بیانیه ای را در اعتراض به مسائل دانشجویی این دانشگاه صادر کردند، در اين تجمع دانشجويان با قرار دادن ظروف غذاي خود بر روي زمين، خواستار تشكيل شوراي صنفي در خوابگاه‌ها و دانشكده‌ها، بهبود وضعيت تغذيه، جمع‌آوري دوربين‌هاي مداربسته دانشگاه و تقويت وضعيت آموزشي دانشگاه شدند. در بخشي از بيانيه ‌اين دانشجويان آمده است: دانشجو چگونه مي‌تواند به فكر تحصيل علم باشد زماني كه هنوز با مشكلات كيفيت غذا، سرويس اياب و ذهاب و همچنين برخورد نامناسب برخي از مسؤولين و پرسنل دانشگاه مواجه است.
دانشگاه امیرکبیر
دانشجویان دانشگاه امیرکبیر هم در اعتراض به احکام سنگین صادره برای سه دانشجوی این دانشگاه که به حبس از دو تا سه سال محکوم شده اند به تجمع و راهپیمایی پرداختند، مدیریت دانشگاه امیرکبیر شب قبل از این تجمع با منزل تعدادی از فعالان دانشجویی این دانشگاه تماس گرفته و آنها را از حضور در این تجمع منع کرده است و ماموران انتظامات این دانشگاه نیز صبح روز تجمع از ورود تعدادی از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه و نیز دانشجویان دانشگاههای دیگر از جمله چند تن از فعالان دانشجویی به داخل دانشگاه ممانعت کرده اند اما با تمام این برخوردها 200 نفر از فعالین دانشجویی در این تجمع شرکت کرده و دانشجویانی از دانشگاه های تهران و علامه طباطبایی نیز در این تجمع حضور دارند.دانشجویان در این تجمع ضمن حمایت از سه دانشجویی که به حبس محکوم شده اند، خواستار تغییر در مدیریت این دانشگاه شده اند، در پایان نیز پیامی که سه دانشجوی زندانی خطاب به تجمع کنندگان صادر کرده بودند نیز در پایان تجمع خوانده شد. مجید توکلی، احمد قصابان و احسان منصوری، سه دانشجوی بازداشتی، به ترتیب به 3 سال، 2 سال و 2 سال و نیم زندان محکوم شده اند، در زمان بازداشت این سه دانشجو خانواده هایشان نامه سرگشاده ای خطاب به آقای هاشمی شاهرودی، رئیس قوه قضائیه ایران، نوشتند و در آن از شکنجه شدن فرزندانشان خبر دادند.
محمدعلی دادخواه که وکیلان 3دانشجوی زندانی است اظهار داشت اخباری مبنی بر انتقال موکلانم به زندان قزل حصار شنیده که بسیار نگران کننده است، او افزود آخرین باری که آنها را دیدم، ‏دادگاه بود. غیر از دادگاه متاسفانه نتوانستم با آنها دیدار کنم، امیدوارم امروز بتوانم با آنها دیدار کنم. چون هنوز حکم ‏برای من ارسال نشده و می خواهم ببینم چه حکمی ابلاغ شده است و عدم اجازه ی دیدار وکیل دانشجویان با آنان هم به نگرانی های فعالین سیاسی افزوده است چرا که بیم آن می رود زندانیان امنیتی زندان اوین و ۳ دانشجوی بیگناه دانشگاه امیرکبیر نیز طی ‏روزهای آینده به زندان قزل حصار منتقل شوند، طی روزهای گذشته همچنین خبرهایی مبنی برانتقال ابراهیم مددی عضو سندیکای اتوبوسرانی ازبند ۲۰۹ به ‏زندان قزل حصار منتشر شده بود. این زندان محل نگهداری زندانیان خطرناک، معتادان و قاچاقچیان است و انتقال ‏زندانیان سیاسی و غیر بزهکار به این زندان بیشتر به عنوان نوعی تنبیه و آزار چنین زندانیانی صورت می گیرد.
علیرضا رهایی، رئیس دانشگاه امیرکبیر از این دانشجویان به دادگاه انقلاب شکایت کرده است. مدیریت دانشگاه علاوه بر ارائه گزارش ریز عملکرد دانشجویان در دانشگاه، از آن ها به خاطر آن چه که او آن را «بر هم ریختن نظم و ایجاد آشوب و بلوا در دانشگاه» و همچنین «فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق انتشار نشریه دانشجویی»، نامیده است به دادگاه انقلاب تهران شکایت کرده است. دانشجویان در بند یک بار دیگر، چند ماه پیش و در حین بازپرسی، امضای شخص رهایی را به عنوان یکی از شاکیان پرونده دیده بودند. دانشجویان بازداشت شده پلی تکنیک پس از آزادی از زندان به اتفاق بر این نکته تاکید داشتند که اکثر بازجویی های به عمل آمده از آن ها حول محور فعالیت هایشان در دانشگاه، به خصوص اعتراض به احمدی نژاد در روز ۲۰ آذر، بوده است، این دانشجویان همچنین اعلام کردند به محض نام بردن از رهایی، رئیس دانشگاه امیرکبیر، به عنوان فردی که از پیش در جریان انتشار نشریات موهن بوده، به شدت از سوی بازجوها مورد ضرب و شتم قرار می گرفتند.
قاضی حسن حداد، معاون امنیت دادستان استان تهران، اوایل اردیبهشت ماه به پدر بابک زمانیان، یکی از دانشجویان بازداشت شده دانشگاه امیرکبیر، اعلام کرد به سبب ارسال پرونده این دانشجو از طرف دانشگاه امیرکبیر به دادگاه انقلاب و درخواست مدیریت دانشگاه، این دانشجو بایستی برای مدت نامعلومی به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شود. مقداد خلیل پور از دیگر دانشجویان دانشگاه پس از آن که حراست دانشگاه از وی خواست از خوابگاه خارج شود به طرز وحشیانه ای دستگیر شدعباس حکیم زاده و علی صابری نیز که به توصیه اکید دانشگاه به مشهد و به منزل پدری شان رفته بودند، بلافاصله پس از حضور در مشهد توسط نیروهای اداره اطلاعات مشهد بازداشت و به تهران، بند ۲۰۹ زندان اوین، منتقل شدند. دانشگاه همچنین تلاش کرد با بیرون انداختن علی عزیزی از خوابگاه، وی را نیز تحویل نیروهای امنیتی بدهد. سال گذشته و پس از بازداشت یاشار قاجار و عابد توانچه، از دانشجویان دانشگاه، نیز شنیده شد که در پی بازداشت این دو دانشجو رئیس دانشگاه امیرکبیر از نیروهای امنیتی به خاطر بازداشت این دو دانشجو تشکر کرده است. مدیریت دانشگاه امیرکبیر همچنین در بهار گذشته چند تن از کارمندان اداره انتظامات دانشگاه را مجبور کرد از دانشجویان عضو انجمن اسلامی به سبب آن چه «ضرب و شتم انتظامات» خوانده می شد، به دادگاه شکایت کنند. دانشگاه نیروهای انتظامات را تهدید کرده بود در صورت شکایت نکردن از دانشجویان از ادامه کار آن ها جلوگیری خواهد کرد. این در حالی است که با فشار و توصیه رئیس دانشگاه امیرکبیر، کلانتری میدان فلسطین از پذیرش و رسیدگی به شکایت دانشجویان از نیروهای بسیج و انتظامات دانشگاه به علت ضرب و شتم ایشان خودداری می کرد و بعضا در پاسخ به پیگیری دانشجویان اعلام می کرد که پرونده آن ها مفقود شده یا آن ها را تهدید می کرد در صورت پیگیری مجدد پرونده ی شکایتشان، این دانشجویان را دستگیر خواهند کرد علاوه بر این علیرضا رهایی، به صورت گسترده از رسانه ها و جراید مستقلی چون خبرگزاری ایلنا و روزنامه های اعتماد، اعتمادملی و… به سبب درج اخبار دانشجویی این دانشگاه شکایت کرده است. پس از برگزاری دادگاه مدیرعامل سابق خبرگزاری ایلنا مشخص شد عمده شکایت ها از وی مربوط به ریاست دانشگاه امیرکبیر، دفتر حقوقی دانشگاه امیرکبیر و شخص علیرضا رهایی بوده است. در همین رابطه دانشگاه امیرکبیر از خبرگزاری ایلنا به سبب درج اخبار «محرومیت دانشجویان از تحصیل» نیز شکایت کرده بود. دانشگاه انتشار این اخبار را مصداق «نشر اکاذیب» دانسته بود و احکام صادره برای دانشجویان را تکذیب کرده بود. این خبرگزاری با تهیه یک تصویر از روی کلیه احکام انضباطی صادره برای دانشجویان و ارائه آن ها به دادگاه از خود در مقابل این اتهام دفاع کرد. لازم به ذکر است تا پیش از روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد، همواره روسای دانشگاه ها، به عنوان عضوی از جامعه دانشگاهی، تلاش می کردند از بازداشت شدن دانشجویان و یا در حبس ماندن ایشان جلوگیری کنند