۱۳۸۶ مرداد ۱۸, پنجشنبه

سالروز خبرنگاران و وضعیت ایشان در ایران



در حالی 17 امرداد روز خبرنگار را گرامی می داریم که همچنان شاهد برخورد با روزنامه نگاران و دیگر اصحاب رسانه در ایران هستیم.
علیرغم ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر که در آن تاکید شده است:
هر فردی حق ـآزادی عقیده و بیان دارد و حق مزبور شامل آن است که از داشتن عقاید خود بیم و اضطرابی نداشته باشد و در کسب اطلاعات و افکار و در اخذ و انتشار آن به تمام وسایل ممکن بدون ملاحظات مرزی آزاد باشد.
با این وجود تعطیلی روزنامه های شرق و هم میهن و مشارکت و ماهنامه های خاطره و نامه و بسیاری دیگر از روزنامه ها و هفته نامه ها و همچنین تعطیلی و فیلتر شدن خبرگزاری کار ایران ( ایلنا ) و بیکاری صدها تن که به صورت مستقیم و غیر مستقیم با این رسانه ها در ارتباط بودند را به نظاره نشسته ایم.
اما متاسفانه جدا از برخورد با رسانه ها خبر برخوردهای شدید و بی علت با خبرنگاران به گوش می رسد به عنوان مثال :احضار و بازداشت آقایان مسعود باستانی و فرشاد قربانپور و سهیل آصفی و در اقدامی بی سابقه صدور حکم اعدام برای دو تن از خبرنگاران کرد به نامهای آقایان عدنان حسن پور و هیوا بوتیمار که خود گواهی دیگر بر نقض آشکار حقوق بشر در ایران است.
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با تاکید بر جایگاه والای رسانه ها و خبرنگاران و نقش غیر قابل انکار آنان در بیان واقعیات جامعه ضمن محکوم نمودن این گونه برخوردها با این قشر زحمت کش و تاثیر گذار خواستار پیگری قاطع مجامع ذیصلاح بین المللی در این موارد است.